Manapság a felnőtt népesség 10-12%-a semmit nem olvas. Ugyanakkor az olvasási szokások nagymértékben meghatározzák, mennyire vagyunk kreatívok, toleránsak, nyitottak egymással szemben.
Ezekre a kutatási eredményekre szeretnék felhívni a figyelmet azzal az akcióval, amelyben süteményekre írják a klasszikus verseket. A kampány keretében „fogyaszthatóbbá” szeretnék tenni azokat a műveket, amelyek ma ugyan a kötelező olvasmányok körébe tartoznak, de az olvasási problémákkal küzdő gyermekek számára már kevésbé élvezhetők.
Elsőként Arany János verseit nyomtatják tortákra, amelyeket a Balaton környékén április 11-ig, a magyar költészet napjáig fogyaszthatnak el a gyerekek.
Az akcióba kétezer diákot és pedagógust szeretnének bevonni. Az első rendhagyó irodalomórát már meg is tartották, a költő 200. születésnapján (március 2.).
Az akciósorozatot több civil szervezet közösen szervezi.
A Rama -Jótékonysági Sütigyár, a turisztikai és reklámszakemberekből álló Füred kapitány és barátai elnevezésű akciócsoport is részt vesz a munkában. Ők biztosítják verses idézetekkel ellátott süteményeket. Az Őrangyalok Ligája pedig olyan könyveket visz az iskolai könyvtárakba, amelyek segítséget nyújtanak ahhoz, hogy a gyermekek kedvet kapjanak az olvasáshoz.
Az első kétszáz darabos sütemény és könyvszállítmány Nagyberénybe érkezett. Csötönyi Anikó, a Dr. Faust Miklós Általános Iskola igazgatója, elmondta: Ahhoz, hogy a gyerekek ne csak annyit tudjanak Arany Jánosról, hogy ismerik az „ürgés verset” meg a Családi kört és a Toldiból is tudnak esetleg egy-két részletet, én úgy gondolom, hogy a magyar tanároknak az a feladata, hogy minél több érzékszervükön keresztül hozza a gyerekekhez közel a verseket. Mi, az Arany János év ünneplését rajzversennyel kezdtük. De kisplasztikákkal is készültek a gyerekek és Arany-totón is megmutathatták ismereteiket a költőről „Jutalomként”, az Arany János nap megkoronázásaként elfogyasztották a gyerekek a versekkel díszített tortácskákat. – tette hozzá az intézmény igazgatója.
Éskovács Péter, az akció egyik szervezője hozzátette: Szociológiai vizsgálatok azt mutatják, hogy a 21. század elején mind kevesebben vannak azok, akik ún. klasszikus műveltséggel rendelkeznek. Az olvasási szokásainkat vizsgáló kérdőívek hosszú évtizedek óta tartalmazzák az úgynevezett Roresach-tesztet. Ezekből tudjuk, hogy összefüggés van az olvasási gyakoriság és bizonyos emberi értékek, attitűdök között. Azok az emberek, akik gyakrabban és többet olvasnak azok, kreatívabbak, toleránsabbak, nyitottabbak másokkal szemben.